- Publikováno dne
- • Legislativa
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti vstoupil v účinnost
- Autor
-
-
- Uživatel
- Noxurion
- Příspěvky tohoto autora
- Příspěvky tohoto autora
-
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti přináší zásadní změny
Dne 1. 11. 2025 vstoupil v účinnost Zákon č. 264/2025 Sb., o kybernetické bezpečnosti, který nahrazuje dosavadní právní úpravu a implementuje požadavky směrnice Směrnice (EU) 2022/2555 (NIS2) do právního řádu České republiky.
Tento krok znamená zásadní posílení požadavků na kybernetickou bezpečnost nejen ve veřejném sektoru, ale také u mnoha organizací soukromého sektoru.
Klíčové změny v zákoně o kybernetické bezpečnosti
- Vyšší odpovědnost vedení: Vrcholové vedení organizace ponese odpovědnost za fungování systému řízení bezpečnosti informací (např. výkon bezpečnostních rolí, rozhodování o bezpečnostních opatřeních).
- Řízení rizik a aktiv: Organizace budou muset znát svá aktiva, rizika a zavést adekvátní opatření.
- Hlášení incidentů: Incidenty bude nutné hlásit v určených lhůtách NÚKIBu.
- Režimy povinností: Subjekty budou zařazeny do režimu nižší nebo vyšší úrovně povinností.
- Sankce za nesoulad: Hrozí vysoké pokuty i zákaz činnosti členů vedení.
Praktický postup implementace požadavků zákona
1) Ověření působnosti zákona na organizaci
- Nejprve je nutné určit velikost podniku dle MSP kategorizace (např. pomocí MSP kalkulačky, která pokrývá veškeré možné výjimky).
- Pro ověření regulované služby lze využít kalkulačku NÚKIB.
2) Stanovení rozsahu Systému řízení bezpečnosti informací (SŘBI) podle §12 nZoKB
- Definovat, kterých informačních a komunikačních systémů se SŘBI týká.
- Zahrnout inventarizaci a hodnocení aktiv (technických, informačních, personálních, procesních).
- Vymezit hranice odpovědností a vazby na externí subjekty.
3) Určení bezpečnostní role
- Určit pověřenou osobu a zajistit jasnou odpovědnost vedení organizace za kybernetickou bezpečnost.
4) Registrace (do 31. 12. 2025)
- Provést registraci regulovaných systémů a subjektu dle nZoKB.
- Doložit údaje o spravovaných systémech a kontaktních osobách.
5) GAP analýza
- Porovnat současný stav s požadavky nZoKB, vyhlášek a bezpečnostních standardů.
- Identifikovat chybějící procesy, role, dokumentaci a technická opatření.
- Vytvořit plán nápravných kroků a priorit.
6) Analýza rizik
- Vyhodnotit hrozby, zranitelnosti a dopady na aktiva definovaná v SŘBI.
- Posoudit pravděpodobnost a existující opatření.
- Stanovit riziková kritéria a akceptovatelnou úroveň rizika.
7) Implementace bezpečnostních opatření
- Zavádět technická, organizační a administrativní opatření dle priorit.
- Aktualizovat dokumentaci SŘBI, procesy a interní pravidla.
- Zavést školení zaměstnanců, průběžný monitoring a vyhodnocování účinnosti bezpečnostních opatření.
- Zajistit dokumentaci, politiky, procesy a řízení dodavatelů, zejména u subjektů spadající pod vyšší režim povinností.
- Nastavit proces detekce, evidence, hlášení a vyhodnocování incidentů.
- Sledovat prováděcí předpisy, vyhlášky a metodiky – část již byla publikována.
- Pokud je zaveden ISO/IEC 27001 nebo jiný systém, ověřit pokrytí nových požadavků zákona.
Závěr
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti přináší nové povinnosti pro organizace a přistupuje ke kybernetické bezpečnosti, a to nejen formálně, ale také strategicky.
Vzhledem k časové náročnosti implementace je vhodné zahájit přípravu co nejdříve.
Včasná příprava pomůže vyhnout se zbytečným nákladům, zajistí soulad s novým právním rámcem a zároveň posílí schopnost organizace obstát v době rostoucích kybernetických hrozeb přicházejících z celého světa.